סליל, קלצ' או מיסב במדחס שרופים או פתרון לפי שיטת – 5 פעמים למה? x5 Why

בשיטה זו אנחנו שואלים את עצמנו 5 פעמים  את השאלה "למה ?" אחרי כל תשובה, כדי לברר יותר לעומק את הסיבה האמתית ולא רק הנראית חיצונית בתוצאה הסופית.

 

סיבה נפוצה לתקלה במדחסים- לא תמיד "בלאי" היא התשובה אבל כשהתקלה חוזרת ובאותו אזור ו- בלי להבין ולמנוע את הגורם כל מדחס שיורכב יפגע באותה צורה, בדרך כלל רואים סימני חום מחיכוך והחלקה בין הפולי לדיסק – החום שנוצר במצב זה כ- 700 מעלות שנוצר תוך כ- 5 שניות ויש לו מטרה – למנוע היתפסות חגורת המנוע – החום האדיר מנתק/שורף את הסליל וקפיצי הדיסק מרחיקים את הדיסק ומשחררים את הגלגלת של המדחס המשמשת מרגע זה כפולי בלבד.

ישנם מקרים שגם קפיצי או גומיות הדיסק נשרפים ואז החיכוך ממשיך עד התפרקות הפולי או שריפת האטם ציר – ונזילה.

למה ?

סיבה ראשונה לחיכוך – התנגדות הבוכנות (הקשורות לדיסק הקלצ' ישירות) לכוח המנוע המסובב את הגלגלת – הבוכנות מתנגדות בגלל לחצים גבוהים עליהן.

למה ?

הסיבה ללחצים – מאוורר לא מתפקד סתימה בוכנות תפוסות מחוסר שמן ועוד.

למה ?

חוסר השמן הוא מיציאת השמן עם הגז בלי אפשרות לחזרה כתוצאה מסתימה או נזילה חזקה.

למה ?

סיבה נוספת שמתחילה את התהליך הוא זרם או מתח נמוך כתוצאה מחיבור ישיר למאוורר כדי שיפעל כל זמן שהמדחס פועל אך ללא ממסר או צרכנים אחרים, מפל מתח על התקע בעיקר בצרפתיות כשהתקע חלש ופגיע לחום הסביבה.

הסליל לבד אם היה מורכב במקום אחר סביר שהרבה שנים שלא היה קורה לו כלום כי אינו נוגע פיזית בכלום והזרם שעובר דרכו קטן והדיסק רק משתמש במגנטיות שלו….

למה ?

ב-700 מעלות מומס ונשרף הפלסטיק שבצד המיסב, וכן הגריז מומס במיסב ועף החוצה כנוזל ובהמשך נתפסת הגלגלת  ולפעמים פוגעת באלומיניום עליו מורכב המיסב "האף" של המדחס.

חגורה מתוחה בחזקה גורמת לחיכוך צד למיסב והתפרקות גם חגורה רפויה יוצרת החלקה וחום.

 

תוצר נוסף של החום הוא נזק לאטם ציר של המדחס שהוא פלסטי/גומי וכל החום מילימטר אחד ממנו במגע ישיר – ההתייבשות תגרום לנזילה באותו רגע או מאוחר יותר.

 

ניתוק החוט שיוצא מהמדחס מאפשר בדיקת זרם הסליל ב- V12 יימדד 3-4 אמפר לפי הסוג – או למדוד התנגדות של 3-5 אוהם בסליל.

תקלה בממסר, מתג הפעלה, מודול שליטה וחיווט שרוף לא יאפשר הצמדת הקלצ' – חיבור ישיר לפלוס ומינוס המצב יראה אם הבעיה במדחס או לא ו ל-+ B של האלטרנטור גם כשמנוע כבוי – רק לראות אם נצמד- בגלל ההתנגדות הנמוכה של הסליל- יהיה ניצוץ קטן.

 

תקלה בקונקטור המאוורר בעיקר בפורד פוקוס  ואפילו פחמים קצרים במאוורר יראו מאוורר "תקין" אבל במכות או נדנוד תוכל לראות מה קורה להם כשהרכב קופץ בדרך – בייחוד שמספר מדחסים כבר נשרפו על הרכב.

לבעיות מוכרות יכולות לפעמים להיות סיבות לא מוכרות וכל פעם – כדאי תמיד לבדוק יותר מאופציה אחת ולהתייעץ ולשתף כמה שאפשר

 

 

כל האמור לעיל הוא מניסיון לקוחותינו  –  מהשטח לא מחליף הוראות טכניות וחוקים והגיון  …

 

 מומלץ להתייחס לכל הנ"ל כזווית ראיה נוספת לשיפור בעיה מוכרת ואין בה הוראה לפעולות המנוגדות להוראות הטכניות הרגילות ואינן באות במקום היגיון או פתרון בעיות אחרות שאולי קיימות במערכת

 

 

סוויץ' הגנה מלחץ גאז נמוך/מדליפת גאז על המייבש ימנע הגעת זרם למדחס ניתן לגשר אותו לבדיקה ניתן לבדוק אם מגיע לשם +V 12 אחרי 10 שניות מממסר שאחרי תא הכפפות.